Με την ανάπτυξη και τη βελτίωση της τεχνολογίας, οι επιστήμονες έχουν δημιουργήσει προγράμματα και νέες μεθόδους για τη συχνότερη χρήση της στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Είναι γνωστό πλέον ότι στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο υπάρχει η παρουσία ηλεκτρονικών μεσών. Οι λόγοι ύπαρξης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση ποικίλουν.

Αρχικά, με την προβολή εικόνων, βίντεο ή εφαρμογών προκαλείται ενδιαφέρον στο μαθητή. Κατ? αυτό τον ξενικό τρόπο, ο μαθητής προσέχει στην ώρα της παράδοσης. Επεξηγήσεις με την βοήθεια του εκπαιδευτικού και της τεχνολογίας, οδηγούν τον μαθητή σε μια πλήρη, κατανοητή και ολοκληρωμένη εικόνα για το μάθημα. Ακόμα, η επαφή του νέου με αντικείμενα εκτός από βιβλία, και πόσο μάλλον υπολογιστή ή εργαλεία για πειράματα μαθημάτων που το επιβάλλουν (όπως για παράδειγμα στο μάθημα της χημείας), διαφοροποιεί στον μαθητή την εικόνα που είχε για το μάθημα. Έτσι, δημιουργούνται πιο ευχάριστες και δημιουργικές εμπειρίες. Ένα ακόμα θετικό της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση αποτελεί το θέμα της διόρθωσης. Πολλοί καθηγητές προτιμούν ως μέσο εξέτασης και βαθμολόγησης εφαρμογές ή λογαριασμούς που επιβάλλουν την κατοχή ηλεκτρονικού υπολογιστή. Οι λόγοι που το προτιμούν είναι πρώτον το γεγονός ότι δε χάνονται γραπτά. Δεύτερον, ότι μπορεί ο καθηγητής να επιλέξει την αυτόματη διόρθωση, όπου απλά έχει βάλει σε ένα πρόγραμμα τις σωστές απαντήσεις, και αυτό τα διορθώνει αυτόματα. Τέλος, ο εκπαιδευτικός με αυτόν το τρόπο γλιτώνει ώρες κούρασης.

Εκτός από τα θετικά της χρήσης της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, καλό θα ήταν να αναφερθούν και μερικοί από τους κινδύνους που κρύβει η τεχνολογία στην εκπαίδευση. Πρώτο και κυριότερο αποτελεί το θέμα της υγείας. Είναι γνωστό ότι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές έχουν αρκετή ακτινοβολία. Η πολύωρη έκθεση του μαθητή ή του καθηγητή στον υπολογιστή, πιθανόν να προκαλέσει προβλήματα στα μάτια, όπως μυωπία ή αστιγματισμό, πονοκεφάλους ή, ακόμα και σε χειρότερες περιπτώσεις, όγκο στον εγκέφαλο. Επιπλέον, η αγορά και η συντήρηση του ηλεκτρονικού υπολογιστή απαιτεί ένα αρκετά μεγάλο χρηματικό ποσό. Επιπρόσθετα, η χρήση του για σημειώσεις δεν είναι πολύ ασφαλής, καθώς εύκολα μπορούν να χαθούν αρχεία ή ακόμα και να μπλοκαριστούν (από παραβάτες) λογαριασμοί με υλικό. Πολλοί μαθητές εκμεταλλεύονται την ελευθερία που τους δίνεται για εργασίες μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, έχοντας ως αποτέλεσμα να μην εργάζονται σκληρά όπως για μια ανατεθειμένη εργασία και απλά να κάνουν αντιγραφή άρθρα και σημειώσεις που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο. Ένας ακόμα κίνδυνος της τεχνολογίας είναι και ο εθισμός. Συχνά οι μαθητές εθίζονται με τις ώρες στο διαδίκτυο, ξοδεύοντας τες σε ιστοσελίδες μη μορφωτικές.

Καθώς αναγνωρίζουμε τους κινδύνους και δεχόμαστε την ύπαρξη τους, καλό θα ήταν να τους αντιμετωπίσουμε. Αρχικά, μπορούμε να βάλουμε σαν όριο στον εαυτό μας ότι θα ασχολούμαστε με τους υπολογιστές μερικές μόνο ώρες την ημέρα. Έτσι, πιθανώς να αποφύγουμε προβλήματα υγείας, και τον εθισμό στην τεχνολογία. Ακόμαμια καλή ιδέα θα ήταν να χρησιμοποιούμε κωδικούς ασφαλείας, έτσι ώστε να αποφύγουμε την παραβίαση των προσωπικών λογαριασμών. Για περισσότερη ασφάλεια μπορούμε να χρησιμοποιούμε σκληρούς δίσκους, όπου θα αντιγράφουμε όλα τα σημαντικά έγγραφα, έτσι ώστε σε περίπτωση βλάβης να μην υπάρξει σημαντική απώλεια. Επίσης, καλό θα ήταν οι καθηγητές

να ανέθεταν διαφορετικές ή έστω παραπλήσιες εργασίες στους μαθητές, έτσι ώστε να γίνει αποφυγή από τη λεγόμενη «αντιγραφή».

Σε περίπτωση πραγματοποίησης των παραπάνω προτάσεων γίνεται αντιληπτό ότι το σύγχρονο ελληνικό σύστημα θα βελτιωθεί. Από τη μια μεριά, θα υπάρχει χρήση της τεχνολογίας και αντίστοιχα θα υπάρχουν τα θετικά της χρήσης της. Από την άλλη μεριά, θα αντιμετωπιστούν οι όσοι κίνδυνοι υπάρχουν. Έτσι, θα κυριαρχούν τα ωφέλη της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, δηλαδή θα υπάρχει συγχώνευση της τεχνολογίας και της εκπαίδευσης.

Συμπερασματικά, για τη βελτίωση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και την πιο ευχάριστη και παράλληλα δημιουργική ενασχόληση του μαθητή κατά τη διάρκεια της σχολικής ώρας, θα πρέπει να συνυπάρξουν τεχνολογία και εκπαίδευση. Μάλιστα, για την αποφυγή των κινδύνων που διαθέτει η τεχνολογία, καλό θα ήταν η πραγματοποίηση των τρόπων αντιμετώπισης που προαναφέρθηκαν. Έτσι θα μπορέσει να υπάρξει ένα άρτιο αποτέλεσμα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο επομένως θα είναι πιο λειτουργικό και θα αποτελεί κίνητρο για του μαθητές.

Δήμητρα Θεολόγου-Μαθήτρια της Β? Λυκείου