Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ 1ου ΓΕΛ ΣΥΚΕΩΝ
Το σχολείο λειτούργησε για πρώτη φορά κατά το σχολικό έτος 1982-1983 ως «Λύκειο Συκεών», με 865 μαθητές στο δυναμικό του, το οποίο συστεγαζόταν με το «Γυμνάσιο Συκεών». Τα προγενέστερα χρόνια οι οικογένειες που κατοικούσαν στην περιοχή αυτή αναγκάζονταν να εγγράφουν τα παιδιά τους σε σχολεία του δήμου Θεσσαλονίκης καλύπτοντας μεγάλες αποστάσεις μετακίνησης. Με τον καιρό, όμως, ο πληθυσμός της περιοχής αυξήθηκε σημαντικά, με αποτέλεσμα την έναρξη λειτουργίας του σχολείου, που τότε στεγάστηκε σε δύο διώροφα προκατασκευασμένα κτήρια (εικόνα 1η) που ενώνονταν με έναν διάδρομο, χωροθετημένα στη σημερινή αυλή του 2ου γυμνασίου.
Αρχικά στα κτήρια αυτά, στεγάστηκε το 23ο ΓΕΛ Θεσ/νίκης, κατά το έτος 1981-82, το οποίο το επόμενο έτος λειτούργησε ως ΓΕΛ Συκεών.
Σύμφωνα με μαρτυρίες καθηγητών, που έτυχε να διδάξουν εκείνα τα χρόνια, οι συνθήκες εργασίες ήταν εξαιρετικά αντίξοες, καθώς θα έπρεπε να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες ενός διδακτηρίου που λειτουργούσε σε τρεις βάρδιες με μειωμένο το χρόνο διδασκαλίας, κατασκευασμένου χωρίς μελέτη, με προβλήματα υγρασίας, θερμομόνωσης, ακατάλληλων αιθουσών, με έλλειψη εργαστηρίων, γυμναστηρίου, κλειστών χώρων συνάθροισης, όπου το μαθητικό δυναμικό με δυσκολία μπορούσε να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολικού περιβάλλοντος και «εξωσχολικοί» προκαλούσαν μαθητές και καθηγητές με την παραβατική έως και επικίνδυνη συμπεριφορά τους.
Η συνεχής αύξηση του πληθυσμού της περιοχής έκανε πιο επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας σύγχρονης σχολικής στέγης και έτσι το σχολικό έτος 1985-86 ο μαθητικός πληθυσμός μοιράστηκε χωροταξικά στο πρώην ΓΕΛ Συκεών που μετονομάστηκε σε 1ο ΓΕΛ Συκεών και στο 2ο ΓΕΛ Συκεών που στεγάστηκε σε άλλο κτήριο.
Κάτω από τις πιέσεις των κατοίκων και χάρη στην αποφασιστικότητα του Δήμου να δώσει λύσεις σε χωροταξικά και οικονομικά προβλήματα, ξεπερνώντας τις αντιρρήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων, το έτος 1995 εγκρίθηκε η πρώτη άδεια ανέγερσης του πρώτου τμήματος του σημερινού σχολικού συγκροτήματος, που αποτελούνταν αρχικά από δύο συνεχόμενες κάθετες πτέρυγες, η πρώτη από τις οποίες συνίστατο από υπόγειο – ισόγειο και 1ο όροφο και η δεύτερη από δύο ορόφους ως συνέχεια της πρώτης (εικόνα 2η).
Η λειτουργία του νέου διδακτηρίου ξεκίνησε το 1998. Όμως, για να ξεπεραστεί το πρόβλημα της διπλοβάρδιας για τα δύο σχολεία ( 1ο ΓΕΛ και 2ο Γυμνάσιο Συκεών) που θα συλλειτουργούσαν στον ίδιο κτηριακό χώρο, έπρεπε το παλαιό προκατασκευασμένο κτήριο – που είχε πάρει και το προσωνύμιο «Γεντί», καθώς γειτνίαζε με τις ομώνυμες φυλακές – να παρατείνει τη λειτουργία του μέχρι το 2006. Σημειωτέον ότι οι προδιαγραφές της αρχικής του κατασκευής ήταν για διάρκεια ζωής πέντε ετών και διατηρήθηκε επί είκοσι επτά έτη.
Το έτος 2002 έγινε μελέτη για την επέκταση της δεύτερης πτέρυγας με την προσθήκη ενός νέου κτηρίου και την κατασκευή κλειστού γυμναστηρίου. Η άδεια εγκρίθηκε το 2004, η κατασκευή του ξεκίνησε το 2005 και το έργο ολοκληρώθηκε το 2006.
Έτσι, το σχολικό έτος 2006-7 ήταν η πρώτη φορά που τα δύο συστεγαζόμενα σχολεία, που από τη φύση τους έχουν άλλη αποστολή και επομένως διαφορετική δομή λειτουργίας, αποκτούσαν το καθένα το δικό τους διακριτό χώρο μέσα στο ενοποιημένο νέο σχολικό κτήριο.
Αυτό που είχε απομείνει για την ολοκλήρωση του σχεδιασμού του σχολικού συγκροτήματος ήταν η δημιουργία νέου αύλειου χώρου μεταξύ του συγκροτήματος και της οδού Επταπυργίου. Μετά από πολλές καθυστερήσεις, λόγω δικαστικών αποφάσεων για απαλλοτριώσεις οικοπέδων, το έργο δημοπρατήθηκε τον Μάιο του 2012 με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης ένα χρόνο. Με το ξεκίνημα όμως των εργασιών – το 2014 – αποκαλύφθηκε ένα λαϊκό παλαιοχριστιανικό νεκροταφείο, με 165 τάφους του 5ου-6ου αι. μ.Χ., και έτσι επενέβη η αρχαιολογική υπηρεσία η οποία, αφού πρώτα κατέγραψε λεπτομερώς και μετέφερε τα ανασκαφικά ευρήματα, κατάχωσε τους τάφους, ώστε να συνεχιστεί η κατασκευή του έργου που ολοκληρώθηκε τελικά τον Απρίλιο του 2016 (εικόνα 3η – 5η).
Η μελέτη της κατασκευής εκπονήθηκε από ειδική ερευνητική ομάδα του ΑΠΘ, με επικεφαλής τον καθηγητή της Παιδαγωγικής Σχολής Δημήτρη Γερμανό, έτσι ώστε να ενισχύει τη συνεργατική και βιωματική μάθηση. Έχει χαρακτηριστεί ως έργο βιοκλιματικό, σύγχρονο, με προσβάσεις για τα ΑμεΑ, με δύο υπαίθριες «τάξεις» που περιστοιχίζονται από δέντρα και φυτά, με χώρο άθλησης στο κέντρο της, που μπορεί να λειτουργήσει και ως πολυχώρος πολιτιστικών εκδηλώσεων, με πέργκολες και πράσινο που κάνουν τον χώρο να εναρμονίζεται πλήρως με το ιστορικό περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται (εικόνα 6η).
Φτάνοντας στο σήμερα, το έτος 2022, εμείς οι καθηγητές του 1ου ΓΕΛ Συκεών έχουμε την τιμή και την ευκαιρία να υπηρετούμε σε ένα σύγχρονο διδακτήριο, το οποίο, αν και χρειάζεται αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής του – λόγω των σύγχρονων απαιτήσεων των εμπλουτισμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων – δεν έχει καμία σχέση με το ιστορικό του παρελθόν, ούτε όσον αφορά τις κτηριακές υποδομές του ούτε το χαμηλού επιπέδου μαθητικό δυναμικό, που διαχειρίστηκαν με πολύ κόπο και αμέριστο ενδιαφέρον τόσο οι προγενέστεροι όσο και οι εν ενεργεία εκπαιδευτικοί του. Η συμβολή όλων αυτών ήταν καθοριστική για την πνευματική και κοινωνική εξύψωση των 6559 μαθητών που έχουν αποφοιτήσει έως σήμερα, ωθώντας το σχολείο μας στο σημείο να θεωρείται πλέον ως ένα από τα καλύτερα της περιοχής.
Πηγές:
- Λεύκωμα 2ου Γυμνασίου Συκεών «Πορεία μέσα στο χρόνο 1979 – 2006» του φιλολόγου – γυμνασιάρχου Χρήστου Μουχάγιερ.
- Εφημερίδα «Μακεδονία» 23/4/2016.
Επιμέλεια κειμένου: Γρηγόριος Παπαχρήστου