Αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ-Caravaggio
Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη: O Michelangelo Merisi da Caravaggio (29 Σεπτεμβρίου 1571 – 18 Ιουλίου 1610), ήταν Ιταλός ζωγράφος, το έργο του οποίου ανήκει χρονικά στα τέλη του 16ου έως τις αρχές του 17ου αιώνα. Αν και οι πρώιμοι πίνακές του περιλάμβαναν κυρίως προσωπογραφίες, σταδιακά εξελίχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους ζωγράφους θρησκευτικών σκηνών. Με την τεχνική του κιαροσκούρο κατάφερε να ενισχύσει το δραματικό στοιχείο και το μυστηριακό χαρακτήρα της πίστης, ενώ συνολικά η επαναστατική τεχνική των δραματικών φωτοσκιάσεων του τενεμπρισμού, όπως την εισήγαγε ο Καραβάτζο, σφράγισε την μπαρόκ σχολή της ζωγραφικής. Έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους πρώτους μοντέρνους ζωγράφους, ενώ σημαντική θεωρείται η συνολική επίδρασή του στην ευρωπαϊκή ζωγραφική. Παρά την επίδραση που είχε το έργο του στην εποχή του, αλλά και τις ισχυρές αντιδράσεις που προκάλεσε, περιέπεσε σε λήθη τους αιώνες που ακολούθησαν το θάνατό του, για να επανέλθει στο προσκήνιο κυρίως στη διάρκεια του 20ού αιώνα, καταλαμβάνοντας και διατηρώντας έως σήμερα περίοπτη θέση στην ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης.
Λίγα λόγια για τον πίνακα: Ο «Αποκεφαλισμός του Ολοφέρνη από την Ιουδήθ» (Judith Beheading Holofernes 1598) δε συνιστά μόνο ένα από τα γνωστότερα έργα του Καραβάτζιο, μα και ένα από τα κλασικότερα της εποχής του. Η φριχτή ομορφιά αυτού του πίνακα είναι απαράμιλλη. Η Ιουδήθ φαντάζει να λάμπει με ένα φως εσωτερικό (όντας απεσταλμένη του Θεού), ενώ αναδεικνύεται ένας μακάβριος σχεδόν ερωτισμός, στις θελκτικές καμπύλες του σώματος της, την ώρα που κάνει το φονικό. Η παρουσία της γριάς δίπλα πετυχαίνει να ενισχύσει, δια της αντιπαραβολής, τη νεανική, αισθησιακή διάθεση που αποπνέει η Ιουδήθ. Οι κατακόκκινες κουρτίνες φαντάζουν βαμμένες στο αίμα του Ολοφέρνη, καθοδηγώντας το μάτι στη τρομερή σκηνή του αποκεφαλισμού.